Någonting som vi stöter på dagligen är reklam. Reklam som är direkt (tidningar, tv och nätet) och indirekt (idoler och kändisar som och företagsproduktplaceringar). Det är bevisat att det reklam påverkar oss och det pågår en hel forskning kring hur man ska gå till väga på bästa möjliga sätt och sälja en vara, nauromarketing. Det är alltså en hel värld bakom varför vi köper en vara och inte en annan. Hur reklamen påverkar oss att vilja ha en vara. Och det här är en bransch där det finns stora pengar att hämta. Jag hade personligen inte hört talats om nauromarketering, vilket inte är så konstigt. Det är ganska nytt och är störst i USA. Ordet fanns inte ens på svenska wikipedia. Det är en forskning inom marknadsföring. Man studerar hur konsumenterna reagerar på reklamen. Forskarna har teknik som gör att de kan mäta den förändrade aktiviteten i hjärnan, den kan också mäta speciella spektrum i hjärnan. Vilket betyder att den kan mäta ens fysiologiska tillstånd. Forskarna studerar alltså varför konsumenterna tar sina beslut och vad det är som påverkar att de tar de besluten.

Det är alltså ingen slump om varför reklamerna är uppbyggda som de är idag. De använder sig av olika signaler eftersom det är det som påverkar oss. Färgsignaler (grönt för det kopplar vi till natur som är bra, problemsignaler (produkten fixar dina problem), känslosignaler (reklamen är glad, vi vill också vara så glada, trygghetssignaler (bäst i test och så vidare) och tjatiga signaler (återkommer överallt, ger större chans att vi köper varan).


Källor:
Samhällsboken
Nk boken
Wikipedia

/ Natalie

Kommentera

Publiceras ej